Založ si blog

Modelárstvo ma učí trpezlivosti

Keď spomínam na svoju minulosť, tak ďakujem bohu, že ako dieťa som objavil modelárstvo. Je to úžasné hobby. Človek pri ňom zabije množstvo času a je relatívne lacné. (Jeden kit v mierke 1/72 stojí desať – dvadsať eur, a trvá niekoľko týždňov kým ho postavíte.)

Modelárstvo má množstvo benefitov, teraz napíšem o tom ktorý považujem za najhlavnejší, a to je, že učí človeka trpezlivosti. Ja som bol veľmi netrpezlivý, všetko som chcel mať hneď. Ale to pri modelárstve nie je možné. Napríklad keď začnete lepiť, (klasicky Tamiya extra thinom) tak po každom lepení treba počkať kým spoj zaschne. Ak ho chcete prebrusovať, je to možné až po zaschnutí spoja, čo trvá niekoľko hodín. Mnohé spoje sa nedajú zalepiť naraz, ale je treba ich lepiť po častiach (napríklad keď lepíte spodný diel krídla s vrchnými).

Z mojej zbierky plastikových modelov – Dornier 27 v mierke 1/72 od Special Hobby.

Po zlepení trupu lietadla a prilepení krídiel treba počkať, ideálne niekoľko týždňov, kým sa prepadnú spoje. Potom ich prebrúsiť, preleštiť a pokračovať v stavbe farbením modelu. Čo sa týka toho prepadávania spojov, modelári ktorí lepia Tamiya extra thinom a tmelia sekunďákom, hovoria že sa im spoje neprepadávajú, ale mne sa prepadávajú aj tak, takže musím počkať, prebrúsiť a potom pokračovať.

 

Pohľad do mojej vitríny. Zľava doprava: Fw 190 (Eduard), Sf 260 (Special Hobby), Arado Ar 96B (Special Hobby), vzadu Mig 21 (Eduard). Všetky modely sú v mierke 1/72.

To že pri modelárstve je potrebná trpezlivosť, pri farbení platí dvojnásobne. Každú vrstvu farby treba nechať preschnúť. Niektoré farby zasychajú veľmi dlho. Napríklad keď som staval Fw 190, tak svetlomodrá Gunze H, na spodných plochách schla asi týždeň. Po nástreku farieb treba model zalakovať, tu opäť platí že lak treba nechať preschnúť, lebo keby ste model s nezaschnutým lakom chytali do rúk, urobili by ste odtlačky prstov. Potom sa nanášajú dekály, potom sa nanáša wash, potom sa robí zašpinenie a olietanie – na to všetko treba čas a trpezlivosť.

Sf 260, 1/72, Special Hobby.

Množstvo trpezlivosti vyžadujú záverečné práce, keď sa lepia podvozkové nohy, kryty podvozku, vrtule, rôzne antény. Tieto diely sú veľmi jemné a pri ich lepení je potrebná precíznosť a presnosť. Mne sa stáva že keď lepím tieto drobné diely, tak častokrát ich lepím na viac pokusov, lebo prilepiť ich presne na prvý krát nedokážem, a to všetko vyžaduje trpezlivosť.

Odmenou za vynaložené úsilie je potom pekný model, ktorý zdobí vitrínku.

Po dvadsiatich rokoch sa vraciam k výrobe pastierskych píšťaliek

10.09.2024

Vo svojom živote som mal množstvo záľub. Jednou z nich bola výroba pastierskych píšťaliek. Vyrábal som ich v rokoch 2002 až 2005, a podarilo sa mi ich postaviť niekoľko desiatok kusov. Väčšinu z nich som predal profesionálnym hudobníkom. Nižšie pridávam obrázok, na ktorom je jedna z nich. Ak sa vám páči a chcete vidieť viac obrázkov, kliknite na tento článok. Tu [...]

Z pekných detí vyrastú škaredí ľudia

19.08.2024

Túto myšlienku som niekde čítal a myslím si že je to pravda. Našiel som starú fotku, na ktorej som zachytený ako dieťa. Vyzerám na nej oveľa lepšie ako dnes. Ja som doslova šokovaný, ako výrazne sa počas dospievania a dospelosti zmenila moja tvár. Rozšírila sa mi jej dolná časť, nos sa mi zväčšil a predĺžil (a teraz ako dospelý ho mám nakrivo, do strany), oči sa [...]

Užitočné modelárske náradie (aj s obrázkami)

15.08.2024

Ak uvažujete nad tým, že sa začnete venovať stavbe plastikových modelov, neprehliadnite tento článok. Prinášam v ňom prehľad užitočných modelárskych pomôcok. Vŕtačka – V modelárskych obchodoch sa dajú kúpiť špeciálne malé ručné vŕtačky (na obrázku) so sadou tenkých vrtáčikov. Využiť sa tento nástroj dá napríklad, keď je v jednom dieli dierka na [...]

mokraď, Čičmany

„Vzkriesená“ mokraď v Čičmanoch začína opäť fungovať. Nadšenci ju oživili v čase dlhotrvajúceho sucha

16.09.2024 08:00

Podmáčané lúky a slatiny sa v minulosti pravidelne kosili, no v súčasnosti sú často opustené. Takúto zanedbanú mokraď si všimli v Čičmanoch, kde si dobrovoľníci „vyhrnuli rukávy“ a pomohli jej.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Zelenskyj naliehavo žiada západné zbrane: Potrebujeme 14 brigád, nevyzbrojili sme ani štyri

16.09.2024 06:20

Potrebujeme 14 brigád, aby sme boli pripravení. Ale až doteraz sme z balíčkov západnej pomoci nemali výbavu ani pre štyri, uviedol Zelenskyj.

Poľsko, počasie, záplavy

ONLINE: Stredná Európa ešte nie je za vodou, búrka Boris ďalej vyčíňa. Obetí je už osem, v Česku štyria nezvestní

16.09.2024 06:00, aktualizované: 07:51

Najsilnejšie zrážky síce boli v strednej Európe zrejme počas víkendu, ale v postihnutých štátoch stále hrozia povodne.

Dunaj / Bratislavský hrad / Počasie / Ďážď /

Vrchol povodní ešte príde, Dunaj do stredy stúpne nad deväť metrov. Vláda avizuje, že preplatí škody za zaplavený majetok

16.09.2024 06:00

Krízový štáb zároveň vyzýva občanov, aby aj napriek zlepšeniu počasia boli opatrní

Juraj Paškuliak

Som dieťa ktoré zvolalo že cisár je nahý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 233
Celková čítanosť: 391772x
Priemerná čítanosť článkov: 1681x

Autor blogu