Založ si blog

Moje papierové dobrodružstvá – stavba tanku LT vz. 38 + fotky

Kúpil som si papierový model československého tanku Lt vz. 38 od Pavla Bestra a začal som ho stavať. Na titulnom liste je napísané že vystrihovačka je určená pre pokročilých modelárov.

Pri tom som si spomenul, ako som v deväťdesiatych rokoch postavil dva tanky ktoré vyšli v časopise ABC, Leopard a T-34. Keď porovnám tento model s tými, tak čo sa týka detailnosti, sú na tom približne rovnako. Lt 38 je trošku ťažšie zostaviteľný, lebo obsahuje aj veľmi drobné diely.

Tu by som chcel napísať, že nie je problém navrhnúť superdetailný model, ale ten model bude nepostaviteľný. Umenie je nájdenie rovnováhy medzi detailnosťou a zostaviteľnosťou modelu. Pán Vyškovský, ktorý kreslil vystrihovačky pre ABC a ktorého považujem za najlepšieho tvorcu vystrihovačiek v histórii modelárstva, toto umenie ovládal.

Hlavná vec ktorá robí tento model náročným je návod. Ten je veľmi krátky a z obrázku nie je jasné ako majú vyzerať, ako sa majú prilepiť, niektoré diely. Špeciálne som mal problém s jedným vzadu na korbe, musel som si vygúgliť obrázky tanku a potom som pochopil ako ten diel asi má byť prilepený.

 

Tank by sa dal rozdeliť na tri podzostavy – vežu, trup, a podvozok. Vežu som zlepil ako prvú. Potom som pokračoval trupom. Stavba bola celkom pohodová, problém mi robilo niekoľko drobných dielov, ktoré mali mať oblý tvar. Usúdil som že tieto diely sa nebudú dať vytvarovať do požadovaného tvaru, lebo sú príliš malé a papier je príliš hrubý. Tak som ich zjednodušil. Myslím že modelu to na kráse neuberie.

Inak čo sa týka tej hrúbky papiera, ten je trochu hrubší ako ten z ktorého sú vystrihovačky v ABC. Na veľké diely je tento papier dobrý, ale na malé diely je lepší ten tenší papier z ABC. Z toho sa dobre robia zaoblené diely a ľahko sa na nich zalamujú hrany.

Na záver prišiel rad na podvozok, čo je najhoršia práca, lebo sa tam opakuje to isté. Tank má štyri typy kolies – predné (2x), zadné (2x), horné (4x), a spodné (8x). Ako prvé som zostavil spodné kolesá. Robil som to tak že obrys kolesa som prekreslil na krabicový kartón, potom som koleso vyrezal nožom, trochu som kartón stlačil (lebo bol hrubší ako je treba), prilepil som vnútornú stranu kolesa, vonkajšiu, a pásik po obvode.

Okrem toho som vyrobil a do trupu zasunul štyri osky na ktorých budú nasadené predné, zadné, a horné kolesá. Osky som urobil zo špajlí. Tie boli veľmi hrubé, tak som ich musel stenčiť. Na tank som dolepil niektoré drobné diely. Napríklad hlaveň kanóna. S tou som sa inak natrápil, lebo bolo veľmi ťažké ju skrútiť do potrebného tvaru, ale našťastie, podarilo sa.

Bohužiaľ, po dokončení som zistil že geometria spodných kolies nie je ideálna, to je tým že nie sú nasadené na špajliach, ako predné, zadné, a horné kolesá, ale natupo prilepené na pérovaní. Takto je veľmi ťažké ich prilepiť tak aby mali bezchybnú geometriu. No ale na súťaž s modelom nejdem, tak to nejako prežijem.

Počas posledného dňa stavby som nasadil pásy. Tejto práce som sa bál, ale nebolo to vôbec ťažké ich vytvarovať a dať na svoje miesta. Potom som prilepil výfuk a pár drobných dielov a model je hotový. Mám z neho veľkú radosť a môj celkový dojem z neho je dobrý. Určite si kúpim a postavím minimálne ešte jeden ďalší tank.

Ak tento článok čítajú nejakí ľudia čo stavajú papierové modely, tak si možno všimnú že nefarbím hrany papiera. Viem že väčšina papierových modelárov ich farbí, ale mne to pripadá ako keby chceli skryť to že tie modely sú z papiera. Môj prístup je ten že na papierovom modeli vždy bude vidieť z akého materiálu je postavený, netreba to skrývať. Okrem toho si myslím že biele hrany oživujú model.

Papierový model tanku LT vz. 38 – pohľad na vystrihovačku

28.09.2024

Asi pred desiatimi dňami som si spomenul, ako som si kúpil prvý časopis ABC. Bola v ňom vystrihovačka tanku Pzkpfw 2. Samozrejme, ihneď som chcel tento atraktívny model postaviť a ako prípravnú prácu som urobil to, že som hárky papiera na ktorých boli diely nakreslené, podlepil výkresom. Urobil som to preto, lebo v tom čase som nemal žiadnu skúsenosť so stavbou modelov z ABC [...]

Po dvadsiatich rokoch sa vraciam k výrobe pastierskych píšťaliek

10.09.2024

Vo svojom živote som mal množstvo záľub. Jednou z nich bola výroba pastierskych píšťaliek. Vyrábal som ich v rokoch 2002 až 2005, a podarilo sa mi ich postaviť niekoľko desiatok kusov. Väčšinu z nich som predal profesionálnym hudobníkom. Nižšie pridávam obrázok, na ktorom je jedna z nich. Ak sa vám páči a chcete vidieť viac obrázkov, kliknite na tento článok. Tu [...]

Z pekných detí vyrastú škaredí ľudia

19.08.2024

Túto myšlienku som niekde čítal a myslím si že je to pravda. Našiel som starú fotku, na ktorej som zachytený ako dieťa. Vyzerám na nej oveľa lepšie ako dnes. Ja som doslova šokovaný, ako výrazne sa počas dospievania a dospelosti zmenila moja tvár. Rozšírila sa mi jej dolná časť, nos sa mi zväčšil a predĺžil (a teraz ako dospelý ho mám nakrivo, do strany), oči sa [...]

ZSSK

Železnice 21. storočia: ZSSK investuje do moderných služieb a hľadá nové talenty

02.10.2024 00:00

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predstavila ambiciózny plán modernizácie, ktorý má premeniť cestovanie vlakom na Slovensku.

migranti, lampedusa

Stroskotali lode s viac ako 300 migrantmi, hlásia desiatky mŕtvych. Vyplávali z Jemenu

01.10.2024 21:28, aktualizované: 21:49

Pri džibutských brehoch stroskotali dve lode, na ktorých bolo 310 migrantov.

Alexej Navaľnyj

Nové odhalenia v prípade Navaľného: Zomrel na otravu, ruské úrady falšovali dôkazy

01.10.2024 19:00

Alexej Navaľnyj mal krátko pred smrťou bolesti brucha, vracal, dostal kŕče a omdlel. Ruskí vyšetrovatelia to však zamlčali.

Juraj Paškuliak

Som dieťa ktoré zvolalo že cisár je nahý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 235
Celková čítanosť: 395731x
Priemerná čítanosť článkov: 1684x

Autor blogu