Založ si blog

Užitočné modelárske náradie (aj s obrázkami)

Ak uvažujete nad tým, že sa začnete venovať stavbe plastikových modelov, neprehliadnite tento článok. Prinášam v ňom prehľad užitočných modelárskych pomôcok.

Vŕtačka – V modelárskych obchodoch sa dajú kúpiť špeciálne malé ručné vŕtačky (na obrázku) so sadou tenkých vrtáčikov. Využiť sa tento nástroj dá napríklad, keď je v jednom dieli dierka na prilepenie druhého dielu a táto dierka je zaliata – vtedy sa dá vŕtačkou prevŕtať.

Vŕtačka aj s vrtáčikmi.

Maskovacia páska – Má dva spôsoby využitia – prvý – dajú sa s ňou spojiť diely ktoré sa lepia, napríklad polovice krídla. Druhý spôsob využitia je maskovanie – teda sa s ňou prelepia plochy ktoré nemajú byť postriekané farbou.

Pipety – Pipety sa používajú na dávkovanie farieb a riedidiel. Dajú sa kúpiť v modelárskych obchodoch a obchodoch s potrebami pre umelcov.

Klieštiky – Slúžia na oddeľovanie dielov z rámčekov.

Klieštiky od čínskeho Trumpeteru.

Nôž – Modelársky nôž slúži na začisťovanie dielov po oddelení z rámčeka, začisťovanie otrepov, tvarovanie dielov, a podobne.

Pinzeta – Kvalitná pinzeta je neoceniteľnou pomôckou pri manipulácii s malými dielmi.

Lepidlá – Základom je rozpúšťadlové lepidlo, napríklad Tamiya extra thin. Okrem toho modelár využije ešte niekoľko ďalších druhov lepidiel – sekundové (snažím sa ho používať čo najmenej, ale pri niektorých prácach, napríklad pri lepení krytov podvozku na podvozkové nohy, je dobré). Tretím lepidlom je lepidlo na lepty – je to disperzné lepidlo (ako Herkuses), používa sa na lepty a veľmi dobré je aj na lepenie čírych dielov. Jeho výhodou je že ich nenaleptá a teda neznepriehľadní a prebytočné lepidlo sa dá umyť. Posledný typ lepidla, ktorý modelár využije, je epoxidové lepidlo. Tento typ lepidla používajú najmä stavitelia RC modelov, ale využije ho aj plastikový modelár, napríklad pri lepení resinových dielov.

Tamiya extra thin – základné modelárske lepidlo.

Pílka – Kvalitná žiletková pílka – vynikajúci pomocník pri oddeľovaní chúlostivých dielov, alebo keď treba odpíliť časť dielu, aby sa dal prilepiť diel z konverznej sady, a podobných prácach.

Žiletková pílka.

Debondér – Na odstraňovanie sekundového lepidla.

Vodička na dekály- zmäkčuje dekály, ktoré potom lepšie kopírujú povrch, a vnikajú do liniek paneláže. Je viacero typov vodičiek na dekály, s rôznou silou.

Štetce – Keď máte airbrush (ktorá by pre moderného modelára mala byť samozrejmosťou) tak štetce veľmi nepotrebujete. Dobré je však mať pár tenkých štetcov na maľovanie drobností, ktoré sa ťažko striekajú.

Maskol – Má podobnú funkciu ako maskovacia páska. Ja maskol používam na maskovanie väčších plôch čírych dielov.

Farby a riedidlá – V súčasnosti je k dispozícii veľké množstvo kvalitných farieb. Najjednochuchšie je používať tie, ktoré sú uvedené v návode na stavbu modelu. Firmy Eduard a Special Hobby, ktorých modely staviam, majú uvedené farby Gunze, tak si kupujem tie. Zo začiatku som si kupoval Gunze H, lebo som sa bál smradu, teraz kupujem Gunze C, ktoré trochu viac zapáchajú, ale rýchlo zasychajú. K farbám je potrebné mať riedidlo. Ja používam Gunze Levelling. Okrem riedidla je potrebné mať aj Airbrush cleaner. Ten má podobné zloženie ako riedidlo, ale je agresívnejší. Slúži na čistenie Airbrushe.

Airbrush – Ak chcete aby vaše modely dobre vyzerali, airbrush je nutnosťou. Na trhu je množstvo typov striekacích pištolí, pokiaľ za ňu nechcete utratiť veľa peňazí, vhodná je napríklad nejaká Fengda, ktorá stojí okolo štyridsať eur. Práca s airbrushou je hotová veda, ale dá sa zvládnuť. O tom možno napíšem samostatný článok.

Moja airbrush Fengda BD-180.

Kompresor – Keď máte airbrush, potrebujete aj kompresor. K dispozícii je široký výber modelárskych kompresorov, ktoré sú malé a relatívne tiché. Najlacnejšie kompresory z Číny stoja okolo sto eur.

Je toho oveľa viac, čo modelár využije. V tomto článku som spomenul iba základné veci, ktoré sú potrebné, keď sa chcete venovať modelárstvu.

Po dvadsiatich rokoch sa vraciam k výrobe pastierskych píšťaliek

10.09.2024

Vo svojom živote som mal množstvo záľub. Jednou z nich bola výroba pastierskych píšťaliek. Vyrábal som ich v rokoch 2002 až 2005, a podarilo sa mi ich postaviť niekoľko desiatok kusov. Väčšinu z nich som predal profesionálnym hudobníkom. Nižšie pridávam obrázok, na ktorom je jedna z nich. Ak sa vám páči a chcete vidieť viac obrázkov, kliknite na tento článok. Tu [...]

Z pekných detí vyrastú škaredí ľudia

19.08.2024

Túto myšlienku som niekde čítal a myslím si že je to pravda. Našiel som starú fotku, na ktorej som zachytený ako dieťa. Vyzerám na nej oveľa lepšie ako dnes. Ja som doslova šokovaný, ako výrazne sa počas dospievania a dospelosti zmenila moja tvár. Rozšírila sa mi jej dolná časť, nos sa mi zväčšil a predĺžil (a teraz ako dospelý ho mám nakrivo, do strany), oči sa [...]

Modelárstvo ma učí trpezlivosti

12.08.2024

Keď spomínam na svoju minulosť, tak ďakujem bohu, že ako dieťa som objavil modelárstvo. Je to úžasné hobby. Človek pri ňom zabije množstvo času a je relatívne lacné. (Jeden kit v mierke 1/72 stojí desať – dvadsať eur, a trvá niekoľko týždňov kým ho postavíte.) Modelárstvo má množstvo benefitov, teraz napíšem o tom ktorý považujem za najhlavnejší, a to je, [...]

mokraď, Čičmany

„Vzkriesená“ mokraď v Čičmanoch začína opäť fungovať. Nadšenci ju oživili v čase dlhotrvajúceho sucha

16.09.2024 08:00

Podmáčané lúky a slatiny sa v minulosti pravidelne kosili, no v súčasnosti sú často opustené. Takúto zanedbanú mokraď si všimli v Čičmanoch, kde si dobrovoľníci „vyhrnuli rukávy“ a pomohli jej.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Zelenskyj naliehavo žiada západné zbrane: Potrebujeme 14 brigád, nevyzbrojili sme ani štyri

16.09.2024 06:20

Potrebujeme 14 brigád, aby sme boli pripravení. Ale až doteraz sme z balíčkov západnej pomoci nemali výbavu ani pre štyri, uviedol Zelenskyj.

Poľsko, počasie, záplavy

ONLINE: Stredná Európa ešte nie je za vodou, búrka Boris ďalej vyčíňa. Obetí je už osem, v Česku štyria nezvestní

16.09.2024 06:00, aktualizované: 07:51

Najsilnejšie zrážky síce boli v strednej Európe zrejme počas víkendu, ale v postihnutých štátoch stále hrozia povodne.

Dunaj / Bratislavský hrad / Počasie / Ďážď /

Vrchol povodní ešte príde, Dunaj do stredy stúpne nad deväť metrov. Vláda avizuje, že preplatí škody za zaplavený majetok

16.09.2024 06:00

Krízový štáb zároveň vyzýva občanov, aby aj napriek zlepšeniu počasia boli opatrní

Juraj Paškuliak

Som dieťa ktoré zvolalo že cisár je nahý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 233
Celková čítanosť: 391770x
Priemerná čítanosť článkov: 1681x

Autor blogu