Založ si blog

Ľudový rozprávač

Laco Bača je ľudový rozprávač. Má u nás mnoho fanúšikov, a aj obdivovateliek z radov stareniek či mladých žien, ktoré ho zbožňujú a bez váhania, by sa hodili hoci aj pod kopytá cválajúcich koní, keby si to prial.

Hovoria mu, že jeho tvorbu treba vydať knižne. Je hviezda a keď prehovorí, všetci zmĺknu a pozorne načúvajú. Možno si ho vypočuť v bufetoch, či na miestnom trhovisku. Reční nahlas, neustále a všade kam sa pohne.

Minule, keď som ho stretol v lahôdkach, tak som sa ho spýtal: Laco, prezraď ako to robíš, že si taký úspešný rozprávač a máš toľko fanúšikov. Veľmi by ma to zaujímalo. Chcel by som byť aspoň spolovice taký obľúbený, ako ty. On si utrel pivnú penu z fúzov, pozrel na mňa a hlasom pripomínajúcim brechot lazníckeho psa, začal rozprávať:

Hans Christian Andersen napísal taký príbeh, ktorý sa volá Cisárove nové šaty. Je o krajčíroch, ktorí si nechali zaplatiť a šijú, ale vlastne nič neušijú, a keď cisára oblečú do svojich šiat, tak je nahý. No keď sa ide ukázať na verejnosť, dav jasá, lebo je dokonale spracovaný. Čo tým chcel autor povedať?

To či nejaká vec má alebo nemá úspech, nezávisí od toho, či je dobrá alebo nie, ale od toho aký má marketing. Je mnoho ľudí, ktorí sú v niečom dobrí, ale nik o nich nevie a naopak, je mnoho takých, ktorí dobrí nie sú, ale sú populárni, lebo sa vedia predať. Takže, keď niečo robíš, nezáleží ani tak na tom, či je to dobré alebo nie, ale musíš okolo toho urobiť poriadne čoro moro.

A teraz to najdôležitejšie: Potrebuješ si nájsť nenáročné obecenstvo. To je pre úspech úplne kľúčová vec. Keby som chcel zapôsobiť na náročných poslucháčov, tak by som si len lámal hlavu, čo vymyslieť, aby to bolo dosť múdre. To by bolo strašne namáhavé a to sa mi nechce. Aj tak by som na nič neprišiel. Keď mám okolo seba nenáročné publikum, môžem im hovoriť hocičo a oni mi nadšene tlieskajú.

Priaznivcom neprestajne lichotím, akí sú múdri a výnimoční, a oni ma milujú. Keby sa našiel nejaký nerozvážny človek, ktorý by vyhlásil, že moje slová sú len prázdne reči, klišé a frázy bez pointy, fanúšikovia by ho roztrhali v zuboch, lebo by to brali ako útok na nich samých.

Raz som súťažil s jedným chlapíkom, kto vie lepšie príbehy. Pobila sa kvôli nám celá krčma. Nakoniec, asi dve hodiny po záverečnej, sme skončili úplne sami, len on a ja, zakliesnení do seba, niekde na pustej ulici. Stáli sme tam zmoknutí od dažďa, držali sa navzájom za krky. Okolo nič, len krik mačiek a zápach odpadkov.

Posledné čo si pamätám bolo, že som do neho sotil tak silno, až sa udrel o múr a rozbila sa mu fľaša vína, ktorú mal v ruksaku. Potom som sa prebral v nemocnici a nasledujúcich niekoľko týždňov, som strávil zavretý v Pezinku. Ale to už je iný príbeh. O tom niekedy nabudúce.

Knihy, ktoré som prečítal počas predchádzajúcich týždňov

10.05.2024

Mám rád čítanie anglicky písaných kníh. S ich pomocou sa zdokonaľujem v anglickom jazyku. Počas posledných týždňov prečítal: Treasure Island, od R. L. Stevensona, The Memoirs of Sherlock Holmes, od A. C. Doyla, The Invisible Man, od H. G. Wellsa, 20 000 Leagues Under the Sea, a Around the World in Eighty Days od J. Verna. Treasure Island som čítal ako dieťa v slovenčine, potom [...]

Zločin a trest od Dostojevského

09.05.2024

Mám rád Dostojevského a prečítal som veľa jeho kníh. Musím však priznať že sú medzi nimi veľké rozdiely. Napríklad taký Idiot je nepodarok. Čítal som ho dva krát, prvý raz ako osemnásťročný, druhý krát pred niekoľkými rokmi, a ani raz som to nedočítal, také to bolo nudné a zle napísané. Čo sa mi od tohto autora páčilo najviac, tak to boli Diablom posadnutí [...]

Dvesto medveďov do Bratislavy

07.05.2024

Ďalší incident s medveďom. Pobehoval po ulici v Očovej. Podľa nejakých aktivistov z Facebooku bol šofér auta mentálny chudák, lebo hnal zviera pred sebou, ešte si ho aj nahrával a nevenoval sa riadeniu vozidla. Vraj keby medveď niekomu ublížil bola by to jeho vina. Asi ten šofér mal zastaviť, vystúpiť z auta, a nechať sa medveďom doráfať. Mne pri čítaní tých riadkov [...]

Migranti, utečenci

Maďarsko nemieni akceptovať kvóty na prijímanie migrantov

14.05.2024 22:39

Maďarsko neakceptuje nanucovanie kvót na prijímanie migrantov a spolu s ďalšími krajinami nevykoná opatrenia migračného paktu.

fico, žiga, danko, taraba

Zákon o FPU prešiel, aj keď nie je dohoda. Medzi Hlasom a SNS to iskrí: Danko chce koaličnú radu, Žiga napomenul Michelka

14.05.2024 19:15

Líder SNS Andrej Danko chce zvolať koaličnú radu o tom, ako bude koalícia fungovať po odchode Petra Pellegriniho. Je nespokojný, že nevie meno jeho nástupcu.

Polanski, Lewisová

Francúzsky súd oslobodil režiséra Polanského v kauze ohovárania

14.05.2024 17:54

Polanski sa podľa žalujúcej herečky dopustil ohovárania tým, že ju v roku 2019 v rozhovore pre médiá označil za klamárku, pretože ho v minulosti obvinila zo znásilnenia.

Kráľ na ťahu, relácia, ta3

Král na ťahu na ta3: V dueli sa stretnú zástupcovia Smeru a SaS

14.05.2024 17:38

V utorok 14. mája o 21.00 h bude ďalšia časť relácie Král na ťahu s Braňom Králom. Ostrú debatu si môžete pozrieť už večer na ta3.

Juraj Paškuliak

Som dieťa ktoré zvolalo že cisár je nahý.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 217
Celková čítanosť: 347194x
Priemerná čítanosť článkov: 1600x

Autor blogu